QUÈ PODEM ARRIBAR A FER AMB L'ENERGIA?
Aquest és el nom del nostre projecte que
acabam d'engegar...
Un projecte molt interessant que segur que ens portarà a aprendre moooolteeees coses!!!
Per realitzar un seguiment de com avança el projecte realitzarem un diari. A l'aula anirem omplint els nostre Quadern de Projecte on anirem anotant tot allò que feim.
DIARI DE PROJECTE
Setmana del 23 al 27 de maig
SETMANA D'EXPOSICIÓ DE PROJECTES
Durant aquesta setmana presentam els mini-projectes a la resta del grup:
UN AEROGENERADOR
El següent grup encarregat d'exposar i explicar el seu treball ha estat el format per Kaya, Quidel, Sandra i Dani.
Van explicar amb deteniment com havien fabricat el seu aerogenerador: materials que havien emprat, dificultats que varen trobar durant la seva realització,..
..i amb suport d'un power point ens han explicat com funciona un aerogenerador, com és per dins, les seves parts...
Finalment, van posar el seu aerogenerador en marxa:
El grup format per Paula, Kai, Carla, Jordi i Jaume han set els primers en presentar el seu projecte:
Van començar explicant com havien realitzat el seu camió: materials, com ho varen realitzar, utensilis..
Tipus d'energies que intervenien... i com suport teòric ens varen exposar un power point explicant com funciona un motor elèctric, ja que el seu cotxe compta amb un.
Ens varen parlar de les parts del motor, funcionament, materials...
Finalment varen baixar al pati per comprovar el funcionament del camió i explicar alguns detallets més:
Setmana del 16 al 20 de maig
Els nostres mini projectes estan pràcticament acabats. Ens hem decidit a resoldre els problemes que ens han anat sorgint i estem aconseguint-ho, això només té un nom: APRENENTATGE.
Ha estat difícil, però hem perseverat i hem cercat solucions.
Durant el cap de setmana alguns grups es varen ajuntar i van treballar a casa, altres grups varen demanar l'ajuda de les famílies per avançar en els seus projectes i no varen dubtar en ajudar-nos, altres varen fer diferents retocs o millores...
Hem treballat a classe i també a casa.
Seguim amb la geometria, ja coneguem diferents angles, triangles i polígons. Hem fet fotografies a casa i a escola de diferents figures, les hem portat a l'aula i estem formant un esquema al nostre panell lila de matemàtiques de geometria basat en imatges.
Setmana del 9 al 13 de maig
Aquesta setmana el projecte ens ha dut cap a la geometria d'una manera més intensa. Mentre treballàvem en els nostres mini-projectes per grups, ens varen trobar amb un dubte: no sabíem molt bé què era el radi d'una circumferència.
Per aquest motiu ens hem anat cap a les matemàtiques, ens centrat en el món de les formes: triangles, els angles, les circumferències...
És una part que ens interessa conèixer amb més profunditat per millorar en el nostre projecte, ja que la geometria és clau en la construcció de mapes, escales, aparells, construccions...
Setmana del 2 al 6 de maig
Durant aquesta setmana hem seguit treballant en els nostres mini-projectes de grup. Ha estat una tasca difícil perquè hem avançat molt, però ens hem trobat amb dificultats.
En aquest punt és quan ens hem equivocat, ja que en lloc d'intentar solucionar el problema hem parat allò que estàvem fent i ens hem anat cap a un altre costat. En aquest punt, vàrem haver de parar i realitzar una reflexió. Ens vàrem adonar que no havíem de fugir de problema, sinó intentar solucionar-ho.
Vàrem explicar a la resta de companys en quina situació es trobava cadascú dels projectes.
La següent passa va consistir en tornar a seure en grup i pensar en allò que estàvem fent, el vàrem "plasmar" de nou en un Din A3, explicant com era el projecte, materials a utilitzar, com funciona (al dibuix s'havia de veure)...
Aquest ha estat una passa fonamental i ens ha ensenyat que no ens hem de rendir, sinó que hem d'aprendre a solucionar problemes. Ara els projectes estan pràcticament acabats i la satisfacció nostra total quan surt allò en el que estam treballant.
Una imatge val més que mil paraules...., mirau els alumnes de la classe de 6à com evolucionen i treballen en els seus projectes:
Mostreu la vostra feina a les vostres famílies, esperam els seus comentaris que compartirem a classe.
Dilluns, 25 d'abril.
Avui li hem donat molta forma als nostres mini-projectes de grup. Ens hem posat a realitzar-los amb el material que teníem a classe i amb el de l'aula de ciència i els resultats han estat els desitjats en molts de casos.
Treball en equip.
En Vicent havia portat pel seu grup una dinamo que van averiguar que els hi feia falta i avui han estat pensant com posar-la a la bici ... Aquí Vicent comprobava si obteníen llum. Na Jazmín també va portar una fusta que va servir com a soport per la bici..
Aquí Dani, Paula i Kai col.laboren, ja que són de grups diferents, però comparten dubtes i s'ajuden a resoldre les dels companys.
Els aerogeneradors comencen a tindre forma....
Hugo treballa en la confecció de l'esborrany on han d'explicar a la resta de classe què és allò que realitzaran: dibuix, materials...
Aquest grup treballava de valent en la confecció d'una central hidroelèctrica. Han aconseguit fer molta feina i han anat a provar-la a l'aula de ciència amb molts bons resultats:
Hem cercat informació, hem provat, hem intercanviat idees...
Els resultats del treball en equip són sempre millors!
Dimecres i divendres 20 i 22 d'abril.
Aquests dos dies els nostres companys de 5èB en han explicat quines màquines han realitzat en el seu projecte.
Els nostres projectes tenen molta relació, d'ahí que ens hagin triat per explicar-nos els seus productes finals.
Ens va interessar molt tot el que ens van explicar. Hem après moltes coses que podrem aplicar al nostre projecte.
Gràcies companys per compartir amb nosaltres tot allò que heu fet i ens ha encantat!
Dimecres, 13 d'abril.
Avui hem estat treballant en el projecte per grups i a darrera hora, havíem de respondre una pregunta de manera individual al Quadern de Projecte:
- Què he après avui amb el projecte:
Jo esperava contestacions relacionades amb els continguts,... i també va haver-hi d'aquest tipus, però aquí us deixo altre tipus de respostes dels vostres fills, fruit del seu treball, que vaig recollir i vull compartir amb vosaltres:
...Què us pareix? Esper que us hagi agradat tant com a jo....
Dimarts, 12 d'abril.
També hem cercat informació de com fer-ho a Internet
Aquest és un dels objectius principals del nostre projecte: Comprovar, a partir del tot el que ja sabem i hem après, si podem realitzar allò que ens vàrem proposar o no i prendre altres camins diferents que ens portin a aconseguir el nostre objectiu final.
Dilluns, 11 d'abril.
EXPERIMENTEM: COTXET PROPULSAT PER AIRE.
Avui hem experimentam amb l'energia i per allò hem utilitzat un cotxe.
Havíem de realitzat un cotxe, amb materials reciclats, en la seva majoria, que es propulsara o utilizra una energia neta i renovable.
Hem anat fabricant el cotxe i comprovant si cada pas estava ben fet:
Hem segut capaç de utilitzar diferents tipus d'energia, una d'elles la eòlica, per transformar-la en moviment:
Hem acabat reflexionat sobre allò realitzat, com hem aconseguit transformar o utilitzar l'energia.
BONA JORNADA DE CIÈNCIA I EXPERIMENTACIÓ!!!!
Dimarts, 5 d'abril
Desprès de les vacances de Setmana Santa reprenem el nostre projecte amb una informació ens porta na Carla: ella amb l'ajuda de la seva família ens va desvetllar un misteri, de què es tractava la peça mecànica que vàrem trobar quan vam anar a fotografiar el poble. És tracta de l'engranatge d'una sènia.
Na Carla ens va preparar una presentació a casa i ens va explicar com funcionava una Sènia . Ens va assenyalar al dibuix quina és la part que vàrem trobar al poble i quina era la seva utilitat.
El cavall o la mula, eren capaç de generar energia cinètica a partir del seu moviment feia rodar tot un engranatge que permetia treure aigua de baix terra, a poca profunditat o d'altres corrents d'aigua més superficials.
La sènia deriva de la paraula àrab Saniya, que significa molí.
La sénia és una de les màquines arcaiques que durant aquests cinquanta anys darrers han anat desapareixent. Esteses abans per tot allò on hi havia horts de regadiu, han estat suplantades per bombes hidràuliques, per molins, o almenys per formes modernitzades de la mateixa sénia. Aquesta en la seva forma autèntica és completament de fusta; poques se'n veuen ja que ho siguen, i això només a la regió valenciana i a les Balears; moltes han estat modernitzades a base de rodes i eixos de ferro, i de cadena en lloc del rest de cadúfols.
Dimecres, 6 d'abril
Ahir ja vàrem avançar el treball fet sobre la línia del temps que vàrem començar abans de vacances. Vàrem determinar com marcaríem els anys, per poder situar més concretament al llarg del temps els fets relacionats amb l'energia.
Avui ens hem posat a treballar i hem acabat de posar els anys a cada època històrica important i els esdeveniments històrics que nosaltres havíem cercat.
Treballarem aquesta època per entendre la seva importància en relació a l'energia i seguirem més endavant els anys posteriors al neixement de Crist.
Dilluns, 21 de març.
A partir de la informació de Maria, vàrem voler saber més sobre l'electricitat estàtica i en allò estam. Seguim en davant i investigam sobre aquest aspecte.
Anam omplint la nostra línia del temps amb diferents esdeveniments que tenen que veure amb l'energia i seguim aprenent més sobre energia.
Dimarts, 22 de març.
Aquí teniu els vídeos que Jaume i Paula han realitzat a ca seva sobre electricitat estàtica. Enhorabona als dos, molt bon treball!!!!
Divendres, 18 de març.
Avui no hem pogut dedicar-li molt de temps al nostre projecte. Però sí hem tret coses molt interessants d'aquest dia a partir d'un fet històric relacionat amb la història que ens ha portat Maria i ha portat per la nostra línia del temps.
Na Maria ens va parlar sobre Tal·les de Mileto, el primer dels set savis de l'Antiga Grècia. Persona que va descobrir l'electricitat estàtica amb un mineral: l'ambre (el ambar en castellano).
També va escriure frases com aquesta. |
Va ser l'origen de l'estudi de l'electrostàtica. Molts no sabien molt bé que és aixo de l'electricitat estàtica i vàrem començar a experimentar i a coneixar-la un poc més a classe.
En Nico va ser el que va aconseguir crear el. estàtica, però com?? Seguirem investigant....
En una visita pel poble vàrem veure un cotxe elèctric carregant-se:
Dijous, 17 de març.
Avui hem treballat sobre la informació que vàrem cercar a casa sobre energia i tipus d'energia i és aquí, quan hem fet una posada en comú quan ens ha sorgit un nou dubte: és el mateix fonts d'energia que tipus d'energia i ens hem posat de nou a tractar aquest punt cercant informació i posant en comú allò que ja sabíem o què havíem trobat.
Com sabeu, hem rebut la visita de Chelo, professora de tecnologia de l'institut de Blancadona. Ens va explicar moltes coses i també li vàrem parlar sobre els nostres projectes de grup, aquí teniu els vídeos:
El motor elèctric:
Explicació del grup que vol fer electricitat amb una bicicleta:
Dimecres, 16 de març.
LÍNIA DEL TEMPS
Avui hem acabat de col·locar la línia del temps a la paret amb l'ajuda d'en Marc.
Entre tots hem pensat en un model per posar a la nostra línia tots els esdeveniments que per nosaltres són importants i hem començat per indicar els esdeviments històrics relacionats amb l'energia, aquells sobre els que ja havíem treballat en grup.
Llavors ens hem centrat en el concepte de l'energia,teníem alguns dubtes sobre què és energia i ens hem posat "manos a la obra" per saber més.
Per aquesta tasca no hem utilitzat Internet, hem cercat en altres fonts d'informació que tenim a classe o a la biblioteca. És important saber utilitzat tots els recursos i a vegades les noves tecnologies en fan oblidar-nos de la informació tan important que podem trobar impresa a llibres, diccionaris, diaris...
Dimecres, 23 de febrer.
Durant aquest dia ens hem centrat en els orígens de l'energia, cada grup ha continuat treballant amb la informació que havia cercat.
Durant la feina, hem pensat en com podíem mostrat o registrar totes aquestes dates que havíem trobat i hem pensat a realitzar dins l'aula una línia del temps on posar totes les dates que per nosaltres són importants o significatives.
Ens hem posat a cercar en Internet línies del temps que ens agradessin o s'ajustaran a allò que nosaltres volem fer i finalment hem vist varies i hem decidit fer una més personal, més nostra i que s'adapta a allò que volem.
Ens hem posat a mesurar parets i cada grup s'ha posat a treballar de nou en aquesta nova meta del projecte: realitzar una línia del temps.
Com a la línia del temps anterior, nosaltres també vàrem decidir assenyalar la invenció de l'escriptura com fet important i que dividirà la nostra línia.
Dimarts, 22 de febrer.
S'ha realitzat un diàleg en grup a classe i hem pensat que la primera manifestació que va haver-hi d'energia va ser el Bing Bang, la que es creu va ser la creació de l'Univers. Les manifestacions de l'energia desencadenades per fenòmens naturals han estat contínues des de llavors: la força dels volcans i la seva energia tèrmica, la del mar, del vent..
Posteriorment els humans hem fet ús de l'energia des dels primers dies...:
Energia cinètica per caçar, pintar, construir les seves ferramentes i quan van descobrir el foc: energia tèrmica que la usaven per calfar-se, defensar-se dels animals,...
Però a nosaltres ens interessava saber, quan, per primera vegada vam utilitzar l'energia per transformar-la,... i hem descobert que podia ser... a l'època de les piràmides:
Dilluns 21 de febrer.
Informam als altres equips, els companys dels altres equips enriquieixen els nostres projectes i a la inversa, de manera que tots sabem què estam fent i ens ajudam participant en les activitats dels companys.
Dimecres, 19 de febrer.
Avui hem organitzat els grups de treball i hem definit un poc més allò que anam a construir.
Cada grup treballa en allò que va a realitzar.
Hem canviat l'organització a classe: Ara estem asseguts en grup, el treball col·laboratiu és fonamental a l'hora de desenvolupar el projecte.
Cada grup treballa en allò que va a realitzar.
Hem canviat l'organització a classe: Ara estem asseguts en grup, el treball col·laboratiu és fonamental a l'hora de desenvolupar el projecte.
QUAN COMENZAREM EL PROJECTE?
ResponEliminaPERDO HE ESCRIT COMENÇAREM AMB Z
ResponEliminaGràcies Dani i genial per adonar-te de la falta. Esper més comentaris vostres sobre el Projecte.
ResponEliminaGràcies Dani i genial per adonar-te de la falta. Esper més comentaris vostres sobre el Projecte.
ResponEliminaHola soc el pare de na Maria, m'agrada molt el vostre projecte i crec que aneu a triunfar. M'agrada que tingeu xerrades per millorar el vostre projecte. Esper-ho que os surtiga molt bé tot el que aneu a construir i l'esquema que heu fet es veu molt bé i ademés ho han fet els alumnes. Els alumnes van per les taules per mostrar-lis als seus companys si tenen que millorar algo o arreglar algo, això m'agrada molt. La línia del temps està molt ben feta.
ResponEliminaEL NOM DEL PROJECTE M'AGRADA MOLT
ResponEliminaHola! Aquí els pares de na Carla...
ResponEliminaUs volem donar l'enhorabona a tot el grup, per aquesta capacitat de desenvolupar aquest tema prou difícil i amb tants de fronts oberts..
És admirable tota l'enfeinada que estau fent, i que a més ens està servint també a naltros per aprendre. Seguiu així grup de 6è! en aquest ritme, triomfareu a l'intitut!!
Hola soc la mare de na Valentina, m'agrada molt el tema que heu triat aquest any!Em sembla molt original la idea del quadern de projectes, enhorabona grup!
ResponEliminaHola soc el pare de'n Kian. M'agrda molt el projecte i especialment el nom. També m'agrada molt l'idea de la Línia del temps. Molt bé nins, enhorabona! Ara mateix no estic totalment segur on us puc sugerir per estudiar un poc més sobre aquest difícil tema.
ResponEliminaHola som sa familia d'en Vicent. Hem de dir que hem après moltes coses que no sabíem mirant el vostre blog, així que us donem l'enhorabona per tant magnific treball.
ResponEliminaHola soy la mama de Alberto:
ResponEliminaMe parece un proyecto muy interesante y con muchas alternativas para hacer experimentos los cuales van a gustar e interesar a los niños.
Como alternativa de visita de energía en Ibiza propongo visitar Puig des Molins (Ibiza ciudad) o Sa Punta des Molí (Sant Antoni de Portmany) unos de los pocos molinos de viento que hay en Ibiza.
Un saludo.
Bon dia, som la família d'en Jordi. El projecte és molt interesant i a la vegada molt extens. Podem trobar informació sobre la Història i la Prehistòria al igual que els tipus d'energia que utilitzaven a cada època. Hem pogut descobrir coses que no sabiem i aprendre mirant videos molt divertits. Molt d'ànim i sobretot aprofitau el temps per aprendre i divertir-vos.
ResponEliminaHola soy la madre de Daniel.Me ha gustado mucho la manera de como se trabaja porque es muy interactivo y muy práctico que facilita una comprención mas clara de lo que se esta aprendiendo.
ResponEliminaHola, soy la madre de Joseph, ha sido muy interesante y me ha gustado mucho. Os doy la enhorabuena a todos.
ResponEliminaHola famílies! Mil gràcies pels vostres comentaris, els vostres fills i filles estan treballant de valent en un Projecte molt interessant dl que podeu saber com es desenvolupa dia a dia. Ens queda un trimestre apassionant, en el qual, estic ben segura, gaudirem molt.
ResponEliminaHola!!
ResponEliminasom la família den Toni Planells aquest projecte és molt interessant i a la vegada molt difícil. És important tenir un quadern de projecte per tenir en compte on estam i on volem arribar.
És un tema que poques vegades es toca dins un aula. Esperem i desitgem que arribi a bon port.
Ànim i força que valtros podreu. :)))
Hola soc el pare de Sandra.
ResponEliminaTema complicat i molt interesant a la vegada.
Es la millor manera de entendre el funcionament de l,energia
i comprendre una mica mes les seves posibilitats.
Enhorabona a tots per la feina que estau fent.
Hola a tod@s!
ResponEliminaRealmente es un proyecto muy interesante y muy importante en la actualidad. Con la tecnología y el acceso a información que tenemos hoy en día si logramos aprovechar más las energías "renovables" como por ejemplo el sol y el viento podremos parar de contaminar tanto nuestro medio ambiente. Sugiero que vayais a visitar la Casita Verde donde podréis encontrar un lugar trabajando para lograr la autosuficiencia.
Me encanta la forma en que trabajáis en equipo. En mi trabajo los mejores logros son cuando trabajamos juntos. Además la alegría es mucho más grande cuando es compartida ;)
Seguid así!!!!
Hola!! Soy Mariana la mamá de Nico.
ResponEliminaEl proyecto me parece muy interesante y muy productivo para que tomemos conciencia de como podemos explotar distintos recursos para no seguir destruyendo nuestro hermoso y grandioso planeta!!!
Me he divertido mucho cuando Nico intentaba hacer el experimento sobre la energía estática!!!
Enhorabuena para todos de a classe, va a ser interesante el final del proyecto y se nota buena ambiente entre comañeros de la clase
ResponEliminaHola!! Som els pares d'en Carlos.
ResponEliminaEns agrada molt el nom del projecte i creiem que les maquetes que anau a fer seran un èxit. També ens agrada molt que convideu a expertes per solucionar problemes relacionats amb el projecte. La línia del temps ha quedat molt bé!! Enhorabona.
Hola soy mama de Kaya.
ResponEliminaMe a gustado la forma de trabajar en equipo y la expansión del contenido del proyecto, veo muy beneficioso para la posterior vida laboral el que sepan formar equipo.
Es un tema interesante porque es parte de nuestra vida y desarrollo humano.
Una línea del tiempo es una forma completa de entender el avance humano en un muchos campos que se convertirán en futuros oficios o trabajos.
De la misma forma refresca la memoria de los padres repasando el blog con ellos, conceptos que vas olvidando y que un dia estudiamos.
Hola Carmen soc na Maria, no has posat ninguna pregunta per respondre el cap de setmana
ResponEliminaHola Carmen soc en Vicent, es dinamo si que funciona.
ResponElimina¿Podries penjar una foto as blog de es tauler des joc de Nicaragua?